Сентябрь 2021
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Вс
« Авг    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Із 4 червня до 1 вересня поточного року електронний реєстр лікарняних листків і їхня видача знаходиться у тестовому режимі. Це означає, що одночасно можуть видаватися як електронний лікарняний, так і традиційний на паперовому носії. На жаль, на Порталі Пенсійного фонду України електронні послуги як страхувальникам, так і фізичним особам надаються в обмеженому функціоналі і не можуть автоматично оброблятися на оплату. Тобто підприємство отримує відомості про видання електронних листків, але ще не може їх обробляти на оплату. Тому вкрай важливо кожному працівнику зареєструватися на Порталі електронних послуг Пенсійного фонду України для отримання інформації про відкриті їм лікарняні листки непрацездатності.

Не варто забувати, що призначення чи відмова у призначенні виплати матеріального забезпечення за електронними лікарняними, так само як і за паперовими, приймається шляхом голосування комісії із соціального страхування, – зазначає Світлана Литвиненко, член робочої групи з проведення роз’яснювальної роботи, забезпечення гласності із соціального страхування.

В Україні з 1 червня 2021 року розпочато впровадження електронних листків непрацездатності. Що це таке, як саме буде відбуватися впровадження, чому до електронних лікарняних має стосунок Пенсійний фонд – на ці питання відповідає заступник начальника Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області Олена Щирба.

Що таке електронний лікарняний? Як він формується? Чому, говорячи про е-лікарняний, згадують Пенсійний фонд України?

Перш за все ми повинні розуміти, що електронний листок непрацездатності є теж документом (зареєстрованим у зазначеному МОЗ порядку, має індивідуальний номер в спеціальному реєстрі), але тільки в електронній формі, він приходить на заміну паперовому. Формується е-лікарняний в Електронному реєстрі листків непрацездатності на підставі медичного висновку про тимчасову непрацездатність. А от цей відповідний реєстр веде саме Пенсійний фонд.

Як відбуватиметься впровадження е-лікарняних, чи передбачений перехідний період для цієї новації?

Так, звісно, як і для будь-якої новації, щоб вона пройшла найменш безболісно, передбачено, що перехід від листків непрацездатності на паперових носіях до електронних відбуватиметься поступово. Протягом червня-серпня 2021 року особам можуть видаватися і електронні лікарняні, і паперові листки непрацездатності. У цей час обидва види документів є підтвердженням встановленого факту тимчасової непрацездатності та підставою для здійснення страхових виплат застрахованим особам. Усі медичні установи України повністю перейдуть на HYPERLINK https://www.slovoidilo.ua/2021/06/05/novyna/suspilstvo/ukrayina-perexodyt-elektronni-likarnyani-lyashko-nazvav-terminy електронні лікарняні з 1 вересня 2021 року.

Яка інформація міститиметься в е-лікарняному? Хто матиме доступ до інформації, яка буде формуватися у зазначеному документі? Чи захищений він буде в електронному середовищі?

В електронному лікарняному міститиметься така інформація:

  1. номер запису в реєстрі;
  2. посилання на запис про пацієнта у відповідному реєстрі системи охорони здоров’я;
  3. посилання на запис про лікаря, який оформив медичний висновок у Реєстрі медичних працівників;
  4. посилання на запис про суб’єкта господарювання в Реєстрі суб’єктів господарювання у галузі охорони здоров’я;
  5. дата і час формування медичного висновку;
  6. суть медичного висновку лікаря;
  7. термін дії медичного висновку.

Суб’єктами інформаційного обміну є Національна служба здоров’я України, Пенсійний фонд України, Фонд соціального страхування, інформацію з нього також будуть надавати Держпраці. Відомості з електронної системи охорони здоров’я надходитимуть в режимі реального часу (онлайн). Лікар, який відкриває лікарняний лист, робить це в електронній системі й підписує його своїм КЕП (електронним підписом). На підставі висновку лікаря в Реєстрі формується запис з унікальним номером – єдиний реєстраційний номер листка непрацездатності. З цього моменту можна вважати, що електронний листок непрацездатності існує. Такий лікарняний є підставою для нарахування страхових виплат.

Як будуть дізнаватися про існування е-лікарняного роботодавці?

Отримувати інформацію про електронний листок непрацездатності страхувальник (роботодавець) буде на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду (https://portal.pfu.gov.ua). Для цього роботодавець або бухгалтер підприємства за допомогою електронного кваліфікованого підпису (КЕП) спочатку має зайти в електронний кабінет страхувальника на зазначеному порталі, далі в розділі «Електронний реєстр листків непрацездатності» за допомогою податкового номера фізичної особи працівника можна буде отримати відповідну інформацію. Слід зазначити, що страхувальник може отримувати дані з Реєстру щодо застрахованої особи (працівника) за період перебування з нею в трудових відносинах. Тобто, роботодавцю буде доступна інформація про співробітників, які працюють у нього за основним місцем роботи, зокрема: номер лікарняного, дата відкриття, дата закриття, ІПН та ПІБ застрахованого. Роботодавець формує заяву-розрахунок на фінансування коштів від Фонду соціального страхування (ФСС). Інформація автоматично передається до ФСС.

А сам працівник, на кого оформлений е-лікарняний, зможе бачити цей документ?

Так, звісно, зможе. Подивитися інформацію про е-лікарняний застрахованій особі (працівнику) також можна на порталі електронних послуг, але через свій особистий електронний кабінет. До речі, роздруковувати електронний лист непрацездатності трудівнику не потрібно, адже всі основні відомості будуть доступні і для роботодавця. Однак, при необхідності працівник або роботодавець може отримати інформацію в електронній формі на порталі Пенсійного фонду України або в паперовій формі у вигляді витягу з Реєстру за усним зверненням до територіальних органів Пенсійного фонду України (п. 16 Порядку організації ведення Електронного реєстру листків непрацездатності та надання інформації з нього, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.03.2021 №323 «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких актів Кабінету Міністрів України»).

На що треба звернути увагу як роботодавця, так і працівника?

Зауважимо, що при внесенні інформації до Реєстру, лікар повинен буде внести до системи найменування страхувальника, у якого працює пацієнт, та його податковий номер в ЄДР. Тож роботодавці мають проінформувати своїх працівників про податковий номер підприємства. Нагадуємо, що сервіс, звичайно, буде надаватися зареєстрованим користувачам, які увійшли на вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України (https://portal.pfu.gov.ua HYPERLINK https://portal.pfu.gov.ua), за допомогою електронного кваліфікованого підпису.

Які переваги в е-лікарняного?

Переваги від запровадження е-лікарняного суттєві, які відчуються незабаром, а саме:

спрощення оформлення листків непрацездатності;

скорочення часу від оформлення електронного документа до нарахування допомоги;

унеможливлення зловживання під час обігу листків непрацездатності.

Переведення лікарняних в електронний вигляд – це зручно та сучасно як для медичних працівників, так і для пацієнтів.